اسپشیال

حمید عسکری آلبوم خوشبختی موفقیت‌آمیز بود

7 3 اردیبهشت 1393

حمید عسکری آلبوم خوشبختی موفقیت‌آمیز بود

پاپ موزیک – وحید لشکری : «حمید عسکری» سال گذشته چهارمین آلبوم خود را منتشر کرد. آلبومی که در ابتدا «سرنوشت» نام داشت…
حمید عسکری آلبوم خوشبختی موفقیت‌آمیز بود
اما زمان انتشار و عنوان و کلیت این اثر دستخوش تغییرات عمده ای شد. سرانجام او با «خوشبختی» در کورس رقابت آلبوم های زمستان 92 حاضر شد و نسبت به کنسرت های خود اقدام کرد. اولین کنسرت تهران حمید عسکری روز 26 اردیبهشت برگزار می شود. او در ساعت 18 و 21:30 روزهای فوق از مخاطبانش در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی پذیرایی می کند. به جز مقوله کنسرت ، بحث درباره آلبوم خوشبختی هم بهانه خوبی بود تا گفتگوی سایت «موسیقی ما» با حمید عسکری مفصل تر شود. او علاوه بر پاسخگویی به انتقادات پیرامون اثر جدیدش ، بر این باور بود که خوشبختی در چهار بخش به جمع نامزدهای دومین جشن سالانه «موسیقی ما» راه پیدا می کند:

 * برای کنسرت 26 اردیبهشت چه برنامههایی دارید؟
این دومین کنسرتی است که ما در آن قطعات آلبوم جدید را اجرا می کنیم. با توجه به بازخوردهایی که دریافت کردیم تصمیم متفاوتی اتخاذ شد و تمامی قطعات آلبوم «خوشبختی» در کنسرت 26 اردیبهشت اجرا می شوند. در کنسرت قبلی حدود هفت یا هشت قطعه را اجرا کردیم و سایر قطعات هم مورد درخواست هواداران بود. برای اولین بار است که تمامی قطعات یکی از آلبوم های خودم را در کنسرت اجرا می کنم. از هر سه آلبوم قطعاتی را انتخاب کردیم. اجرای قطعات آلبوم خوشبختی خون تازه ای در کنسرت های ما تزریق کرده است. خوشبختانه با استقبال هم مواجه شدیم که برای ما روحیه بخش بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تمامی قطعات این آلبوم را داشته باشیم.

* در بین اعضای ارکستر تغییراتی ایجاد شده است؟
تعداد نوازنده ها بیشتر شده است و برنامه مفصل تری داریم. قطعات جدید ما نیاز به حضور نوازنده های جدید داشت. جزئیات بیشتری از ارکستر را عنوان نمی کنم زیرا می خواهم یکی از سورپرایزهای ما در شب اجرای برنامه است.

* احتمال تمدید این برنامه وجود دارد؟
در صورتی که استقبال مخاطبان خوب باشد و با صلاحدید برگزارکننده، امکان تمدید وجود دارد.

* شرکت «سُلفا» به مدیریت «مجید طوسی» برگزارکننده این برنامه است. شروع همکاری شما با این شرکت چگونه بود؟
قبل از هر چیز از شرکت «آوای فروهر» قدردانی می کنم. در این یک سالی که قرارداد داشتیم برنامه های خوبی را روی صحنه بردیم و از دوستان خوب من هستند. قرارداد من با این شرکت به پایان رسید و «مجید طوسی» اولین کنسرت گذاری بود که پس از انتشار آلبوم «کما 1» با او همکاری کردم. ایشان در سیستم کاری من غریبه نیستند و الان هم قرارداد یک ساله ای را امضا کرده ایم و کنسرت های تهران ما به تهیه کنندگی شرکت سل فا خواهد بود.

* برنامهای برای اجرا در شهرستانها قطعی شده است؟
هنوز تاریخ تور شهرستانها قطعی نشده است و به محض قطعیت از طریق سایت «موسیقی ما» اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهیم. اما این بار قصد داریم به شهرهای زیاد و البته جدیدی سفر کنیم.

* اگر بخواهیم وارد بحث آلبوم خوشبختی شویم اولین سوال من این است که تا کنون چه بازخوردهایی را در مورد این اثر دریافت کرده اید؟

این آلبوم از نظر فنی نسبت به آثار گذشته من سطح بالاتری داشت و این مساله کاملا مشخص است. فروش آلبوم خیلی خوب بود و مسئولین شرکت پخش چندین بار رضایت خود را به من اعلام کردند. اگر آلبوم دچار افتی هم بود ولی همیشه در رنکینگ فروش آثار در رتبه های بالا قرار داشت. خوشبختانه آن تغییری که می خواستیم در فضای کلی کارها ایجاد کنیم با موفقیت همراه بود. این تغییر با استقبال مردم همراه بود و واکنش آنها در کنسرتها و نظراتی که در شبکه های اجتماعی می نویسند ، نشان دهنده شنیده شدن آلبوم است. خود قطعه «خوشبختی» الان تاپ ترین قطعه ای است که در کنسرت ها اجرا می کنیم ولی در کل کارهای اسلو بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرد.

* یکی از نکاتی که در مورد این آلبوم جلب توجه می کرد، کاور دو ملودی عربی بود. با توجه به اینکه خودتان در زمینه ساخت ملودی سابقه خوبی دارید دلیل این کار چه بود؟
دلیل خاصی نداشت. کاورکردن یک کار غیر عرف و غیر حرفه ای نیست. «turn the page» عنوان یکی از معروفترین قطعات گروه مطرح «متالیکا» است و این قطعه کاور است. موضوع کاور کردن یک آهنگ در سراسر جهان وجود دارد منتهی به شرطی این کار ایراد ندارد که بنویسید کدام قطعات کاور هستند. من هم در آلبوم ذکر کردم که این قطعات را کاور کردم. شاید شما یک ملودی را بشنوید و حس کنید که چقدر خوب است با کلام فارسی برای هموطنان قابلیت درک بیشتری داشته باشد. من هم احساس کردم که این قطعات با کلام فارسی و صدای من ، نقش خوبی را در آلبوم ایفا می کنند که همینطور هم شد و از محبوب ترین قطعات بودند. آنها که از کار کاور ایراد می گیرند اصولا آماتور فکر می کنند و حرف می زنند. شما اگر منبع را ذکر کنید هیچ ایرادی ندارد و معروفترین گروه های جهان هم چنین کاری را انجام می دهند. شاید حسی که نسبت به کاور در ایران وجود دارد به این دلیل باشد که خوانندگانی در گذشته چنین کاری انجام دادند و بدون ذکر منبع ، نام خودشان را عنوان آهنگساز درج کردند. برای این افراد عکس داستان ثابت شده است و یک گارد بد نسبت به مقوله کاور را ایجاد کرده است.

* به غیر از قطعات 1 و 5 و 9 در کلیت موضوع ترانهها امید کمی به چشم میخورد و بعضاً فضاهای unlike محوریت داشت. آیا از ابتدا روی این مسیر موضوعی برنامه داشتید یا ناخواسته در مرحله انتخاب آثار پیش آمد؟
من کاملا با دل خودم فکر می کنم. این ترانه ها در حال و هوای خودم بودند و کارهایی بودند که در لحظه توانستم آنها را درک کنم و به نتیجه برسانم. این مساله به حس من در لحظه تولید قطعات باز می گردد و خیلی سیاست گذاری نکردم. من اصولا در کارها سیاست گذاری نمی کنم و کلا با دل و مغزم زندگی و فکر می کنم. این موضوعی که شما ذکر کردید کاملا حسی بود.

*  ترانههای این آلبوم در ادامه آثار قبلی شما بود اما خوانندهها معمولاً از آلبوم دوم یا سوم به بعد ترانههایی را انتخاب می کنند که سن مخاطبان خود را بالاتر ببرند. برنامهای برای این امر نداشتید؟
در این آلبوم نسبت به آثار قبلی تقریبا چنین اتفاقی رخ داد. البته نمی توانم در مورد سن مخاطب بگویم زیرا من مخاطب 5 ساله و 70 ساله هم دارم. در مجموع در حال حرکت به این سمت هستیم. کار تولید آلبوم جدید را آغاز کرده ایم و در ترانه سراهای این پروژه جدید به اسامی برمی خورید که عملا متوجه اتفاقات متفاوت می شوید. این کار را انجام ندادم که سن مخاطب را بالا ببرم. زیرا موسیقی پاپ کلا پیچیدگی زیادی ندارد و کلیه خواننده های به جز یکی دو نفر شامل این تیپ کارها می شوند. موردی که در مورد موسیقی پاپ ذکر کردم بد نیست ولی اصولا این سبک سن خاصی ندارد. در کنسرت های همه خوانندگان نیز طرفدارانی از همه سنین حضور پیدا می کنند. من برای آلبوم بعدی نمی خواهم سن مخاطبان را بالا ببرم بلکه قصد دارم قوت و قدرت و انسجام ترانه ها را بیشتر کنم. با یک تیم بسیار قوی مشغول کار هستیم و در زمان مقتضی پس اعلام اسامی متوجه می شوید که اتفاقات خوبی در قسمت ترانه رخ خواهد داد.

* مهمترین تغییر آلبوم چهارم شما در بخش تنظیم و اینکه در اغلب قطعات گیتار و ارکستراسیون زهی وجود داشت. بهرهگیری از این سبک تنظیمها صرفاً طرح و نظر خودتان بود؟
اغلب کسانی که کارهای من را پیگیری می کنند اعتقاد دارند صدای من در قطعات حسی یا قطعاتی که سازهای زنده دارند بیشتر جواب می دهد. این موضوع را دوست داشتم و فضای ملودی ها ما را بیشتر به این سمت برد که از سازهای آکوستیک استفاده کنیم. «شهاب اکبری» یک تنظیم کننده شناخته شده است و سلایق او به دلیل اینکه تنظیم اکثر قطعات را انجام داد هم در خلق این فضاها تاثیر داشت. اما در کل مهمترین دلیل همان نوع ملودی ها بود که باعث ایجاد تفاوت هایی در تنظیم ها شد.

* ولی طرفداران «حمید عسکری» یک فضای غالباً الکترونیک و هاوس و ترنس را از او در ذهن داشتند که با این وجود باید یک ساختارشکنی سخت هم انجام میدادید.
ساختارشکنی سخت نبود. من به تیم تولید هم گفتم که در این آلبوم خیلی حوصله کارهای هاوس و ترنس ندارم. خودم تا یک چیزی را دوست نداشته باشم نمی توانم کار کنم. نقش یک آهنگساز را بازی نمی کنم و باید خودم لذت ببرم. فضای ذهنی من بیشتر کارهای اسلو بود و دوست داشتم که این فضا را بیشتر تجربه کنم. احتمال دارد که در آلبوم بعدی کارهای الکترونیک بیشتری بشنوید و همه چیز بستگی به شرایط و تفاوت آلبوم ها دارد. دوست دارم قدم رو به جلو بردارم و حتی دوست ندارم که به موازات کارهای گذشته قدمی را بردارم. نسبت به آلبوم های گذشته زمان بیشتری صرف شد تا مخاطب به آلبوم عادت کند اما خوشبختانه دوست داشتند.

 * این روزها نظرسنجی سایت «موسیقی ما» در جریان است و پس از آن هم دومین جشن سالانه «موسیقی ما» برگزار میشود. به نظر شما فعالیتهایی از این دست چه تاثیری در روند موسیقی کشور دارد؟
سال گذشته و همزمان با اولین جشن سالانه «موسیقی ما» من در آمریکا بودم ولی اصولا برگزاری همایش ها و مراسم هایی با این سبک به رشد موسیقی کمک می کند. باید از این فعالیت ها حمایت صورت گیرد و ما هنرمندان هم حامی برگزاری این جشن هستیم. امیدوارم که امسال جشن «موسیقی ما» با شکوه بیشتری برگزار شود. نظرسنجی هم در تمامی کشورهای متمدن و پیشرفته دنیا به عناوین مختلف انجام می شود و خوشحال هستم که اکنون شاهد سبک متفاوتی از آن در حوزه موسیقی هستیم. امیدوارم نظراتی که ثبت می شود از روی حب و بغض و کینه و همچنین از روی رفاقت نباشد. همه دوستان حرفه ای هستند و باید نظرات هم حرفه ای و بدون تعارف باشد تا نتیجه گیری بهتری حاصل شود.

* فکر میکنید آلبوم خوشبختی در کدام بخشها شانس بیشتری برای دریافت تندیس طلایی داشته باشد؟
آلبوم خوشبختی در بخش بهترین آهنگساز ، تنظیم کننده ، ترانه سرا و بهترین آلبوم سال نامزد خواهد شد.

* و کلام آخر؟
نکته خاصی نیست و فقط از زحمات دوستان عزیزم که در تولید آلبوم خوشبختی من را همراهی کردند قدردانی می کنم. هر آنچه که شنیده شد حاصل زحمات تک تک این عزیزان بود و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.

منبع: موسیقی ما
مشاهده بیشتر
پخش آنلاین دریافت کد پخش
00:00
00:00

لینک های دانلود

برای دانلود روی لینک کیفیت مورد نظر کلیک راست کنید و بعد Save Link As ... را بزنید
نظر شما در مورد این آهنگ چه بود ؟
0 از 0 رای

آهنگ های مرتبط

لینک آهنگ https://pop-music.ir/?p=13370

7 دیدگاه ثبت شده است + افزودن دیدگاه

shaida mohammadi 10 بهمن 1394
0 0

لطفا دوستان کمکم کنید
یه آهنگی هست خیلی وقته دنبالشم ،یادم رفته خوانندش کیه ولی متنشو دارم
متن ??
تو نیستیو بارونیه جوهر خودنویسم ،بدون که با نبودنت
من زیر گریه خیسم
من میدونم نمیرسه نامه های من به تو ،اما من واسه دله خودم ناممو مینویسم

ارسال پاسخ
فائزه 29 آذر 1393
0 0

من به این دلخوشم که آقای عسکری مثل من مهری ماهی هستن یا من مثل ایشون مهر ماهیم 😀

ارسال پاسخ
شمه 11 مرداد 1393
0 0

bad nabod

ارسال پاسخ
Sss 1 تیر 1393
0 0

Hamid askario befrest

ارسال پاسخ
وحید یاوری 7 خرداد 1393
0 0

سلام بیشتراهنگ برام مهم نه شعر

ارسال پاسخ
حسین 27 اردیبهشت 1393
0 0

سلام واقعا عالی بود…منتظر آلبومای بعدیت می مونم…………

ارسال پاسخ
کارن 8 اردیبهشت 1393
0 0

عاشقتم حمید جان بخدا خیلی خوب میخونی تا قبل از آلبوم خوشبختی آلبوم کما رو هروز گوش میدادم با این که از زمان منتشر کما خیلی وقت میگذره بازم خیلی قشنگه .امیدوارم همینطور با قدرت پیش بری.همیشه سعی کن بهتر از گذشته شی چون ما طرفدارا همیشه به شما زوم کردیم. دوست دارم.

ارسال پاسخ

  • در نظرات به هیچ کس توهین نکنید
  • نظر خود را به صورت پارسی تایپ کنید
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید
دانلود آهنگ جدید با لینک مستقیم